علائم قندخون بالا چیست؟ چطور متوجه بشیم قندخون بالایی داریم؟
قندخون بالا چه علائمی دارد؟
قندخون بالا یا هیپرگلیسمی زمانی رخ میدهد که سطح گلوکز خون از حد طبیعی بیشتر شود. تشخیص اولیه معمولاً با اندازهگیری قند خون انجام میشود، اما علائم بالینی هم میتوانند نشانه بدهند. مهمترین علائم شامل موارد زیر هستند:
-
تشنگی زیاد و خشکی دهان
- بدن برای رقیق کردن قند خون سعی میکند آب بیشتری جذب کند و ادرار را زیاد کند.
-
ادرار مکرر
- وقتی گلوکز در خون زیاد است، کلیهها نمیتوانند همه آن را جذب کنند و قند با ادرار دفع میشود.
-
خستگی و ضعف غیرمعمول
- سلولها نمیتوانند گلوکز کافی دریافت کنند، بنابراین کمبود انرژی ایجاد میشود.
-
کاهش وزن ناخواسته
- بدن برای انرژی مجبور میشود چربی و عضله بسوزاند.
-
گرسنگی زیاد
- بدن سیگنال میدهد که انرژی کافی به سلولها نرسیده است.
-
تاری دید
- قند بالا میتواند روی عدسی چشم اثر بگذارد و باعث تاری موقت شود.
-
عفونتهای مکرر
- مثل عفونتهای ادراری یا قارچی، به دلیل قند خون بالا و تضعیف سیستم ایمنی.
-
زخمها و جراحات دیر خوبشونده
نشانههای شدید (به ندرت، اما اورژانسی):
-
حالت تهوع و استفراغ
-
درد شکم
-
تنفس سریع و عمیق
-
بو شیرین در دهان (علامت کتواسیدوز در دیابت نوع 1)
-
گیجی و کاهش سطح هوشیاری
چگونه متوجه شویم؟
-
اندازهگیری قند خون با دستگاه خانگی :
-
ناشتا: بالای 126 میلیگرم/دسیلیتر
-
2 ساعت بعد از غذا: بالای 200 میلیگرم/دسیلیتر
-
نکته خیلی مهم اینه که بعضی علائم وقتی قند خیلی پایین هم باشه شبیه هم هست، مثل خستگی، ضعف، گیجی یا تاری دید. به همین خاطر، هیچوقت نمیتونید فقط با حس و حال خودتون مطمئن بشید که قندتون بالاست یا پایینه. بهترین کار اینه که در اینجور احوالات حتما با گلوکومتر قند خونتون رو اندازه بگیرید. اینجوری مطمئن میشید و میتونید تصمیم درست رو بگیرید. ![]()
✦ دکتر نهلا سادات هاشمی | ش.ن 219330
دیابتولوژیست در پلتفرم سبک زندگی کتونیا
