چای برای دیابت مضر است؟

میگن چای برای دیابتی ها مضر هست؟ اگر مضر نیست، جایگزین قند برای افراد دیابتی چیه؟

:white_check_mark: آیا چای برای دیابتی‌ها مضره؟
:cross_mark: خیر، چای خودش مضر نیست
در واقع، برخی از انواع چای‌ها حتی می‌تونن به کنترل قند خون کمک کنن – البته بدون قند!
:white_check_mark: چای سیاه، سبز یا گیاهی:
چای سیاه و چای سبز: دارای پلی‌فنول‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستن که ممکنه حساسیت به انسولین رو بهبود بدن
مطالعات نشون دادن: مصرف منظم چای (به‌ویژه چای سبز) می‌تونه سطح HbA1c رو کمی کاهش بده

:prohibited: مشکل اصلی: “چی می‌خوریم با چای؟”
:candy: قند، نبات، بیسکوییت شیرین، خرما زیاد، شیرینی خشک
همه‌ی اینا باعث افزایش سریع قند خون می‌شن که برای دیابتی‌ها توصیه نمی‌شن

:white_check_mark: به جای قند چی میشه با چای خورد؟
:teacup_without_handle: جایگزین‌های مناسب برای دیابتی‌ها:

  1. خرما خشک (در حد ½ عدد کوچک)
    دارای فیبر و پتاسیم؛ ولی فقط در صورتی‌که قند خون کنترل شده باشه و مقدارش محدود باشه

  2. تکه خیلی کوچک توت خشک طبیعی
    توت سفید، قند طبیعی داره، ولی اگه کنترل‌شده و محدود باشه، بهتر از قنده

  3. دارچین یا هل درون چای
    بدون نیاز به شیرین‌کننده، طعم دلچسبی می‌ده
    و دارچین ممکنه به کنترل قند خون هم کمک کنه

  4. شکلات تلخ بالای ۸۰درصد

  5. شیرین‌کننده‌های طبیعی مجاز گاهی اوقات

که مقدار مصرف اینها با بررسی شرایط فرد و داروهای مصرفی توسط متخصص تغذیه تعیین میشه