میگن چای برای دیابتی ها مضر هست؟ اگر مضر نیست، جایگزین قند برای افراد دیابتی چیه؟
آیا چای برای دیابتیها مضره؟
خیر، چای خودش مضر نیست
در واقع، برخی از انواع چایها حتی میتونن به کنترل قند خون کمک کنن – البته بدون قند!
چای سیاه، سبز یا گیاهی:
چای سیاه و چای سبز: دارای پلیفنولها و آنتیاکسیدانها هستن که ممکنه حساسیت به انسولین رو بهبود بدن
مطالعات نشون دادن: مصرف منظم چای (بهویژه چای سبز) میتونه سطح HbA1c رو کمی کاهش بده
مشکل اصلی: “چی میخوریم با چای؟”
قند، نبات، بیسکوییت شیرین، خرما زیاد، شیرینی خشک
همهی اینا باعث افزایش سریع قند خون میشن که برای دیابتیها توصیه نمیشن
به جای قند چی میشه با چای خورد؟
جایگزینهای مناسب برای دیابتیها:
-
خرما خشک (در حد ½ عدد کوچک)
دارای فیبر و پتاسیم؛ ولی فقط در صورتیکه قند خون کنترل شده باشه و مقدارش محدود باشه -
تکه خیلی کوچک توت خشک طبیعی
توت سفید، قند طبیعی داره، ولی اگه کنترلشده و محدود باشه، بهتر از قنده -
دارچین یا هل درون چای
بدون نیاز به شیرینکننده، طعم دلچسبی میده
و دارچین ممکنه به کنترل قند خون هم کمک کنه -
شکلات تلخ بالای ۸۰درصد
-
شیرینکنندههای طبیعی مجاز گاهی اوقات
که مقدار مصرف اینها با بررسی شرایط فرد و داروهای مصرفی توسط متخصص تغذیه تعیین میشه
