چاقی شکم چه ربطی به انسولین داره؟

توی بعضی پست‌ها دیدم نوشته بود چاقی شکم ممکنه نشونه مقاومت به انسولین باشه. خواستم بدونم این موضوع علمیه یا نه؟ انسولین چه نقشی تو چربی ناحیه شکم داره؟

:counterclockwise_arrows_button: چاقی شکمی و انسولین: رابطه‌ای دوطرفه

:white_check_mark: ۱. انسولین، هورمون ذخیره‌ی چربیه

انسولین باعث می‌شه گلوکز وارد سلول‌ها بشه و از تجزیه چربی‌ها (لیپولیز) جلوگیری می‌کنه

وقتی سطح انسولین بالا باشه، بدن چربی رو راحت‌تر ذخیره می‌کنه، مخصوصاً در ناحیه شکم (visceral fat)

:white_check_mark: ۲. چربی شکمی، انسولین رو بیشتر تحریک می‌کنه

چربی‌های احشایی به خاطر ترشح سایتوکاین‌های التهابی و آزادسازی اسیدهای چرب آزاد (FFA) باعث افزایش تولید گلوکز در کبد و افزایش نیاز به انسولین می‌شن.

یعنی برای کنترل قند خون، بدن باید انسولین بیشتری ترشح کنه پس انسولین بالا می‌مونه و چربی بیشتری ذخیره می‌شه و در نتیجه دوباره چاقی شکمی بدتر می‌شه